Veelgestelde vragen
Onderwerpen:
Algemeen | Wetgeving | Vliegen | Opleiding
Veelgestelde vragen en antwoorden, u treft ze hieronder in vier categorieën aan...
Om het antwoord op een vraag te krijgen, klikt u op het keuzevakje behorende bij de betreffende vraag.
 |
De afgetapte en
gecontroleerde brandstof mag nooit achteloos worden weggeworpen! |
Algemeen
|
Aero Center Teuge is gevestigd op Vliegveld Teuge. Klik hier voor een routebeschrijving.
|
|
De vliegprijs is in zeer grote mate afhankelijk van de hoogte van de actuele brandstofprijs.
|
Wetgeving
|
De afkorting IVW staat voor Inspectie Verkeer en Waterstaat. Deze dienst houdt zich onder andere bezig met de verstrekking van
het Bewijs van Bevoegdheid, de Medische Verklaring en de opname van vliegtuigen in het luchtvaartuigenregister. Het IVW is gevestigd in Den Haag.
|
|
Informatie over Nederlandse luchtvaartterreinen zijn opgenomen in de AIS publications. Naast informatie over Nederlandse luchtvaartterreinen, treft men ook algemene informatie in de AIS publications aan.
|
|
De wetgever eist dat alle vliegtuigen periodiek geïnspecteerd en onderhouden moeten worden. Dit mag alleen worden uitgevoerd door een hiervoor gecertificeerd onderhoudsbedrijf, conform JAR-145. Men kent de 50-, 100- en 200-uursinspecties
|
|
U dient in het bezit te zijn van zowel een geldig Bewijs van Bevoegdheid, als ook in het bezit van een geldige Medische Verklaring.
|
|
Iedereen die een luchtvaarttuig bestuurt, moet de gegevens van al zijn of haar vluchten bijhouden in een
vliegerlogboek. Dit vliegerlogboek moet zijn goedgekeurd door de nationale overheid. In Nederland is dat het logboek conform JAR-FCL. Het
vliegerlogboek geeft inzicht in de ervaringsuren met de gevlogen vliegtuigtypen én kan nodig zijn voor controle door een bevoegde ambtenaar, indien daar om wordt verzocht.
|
|
Ja, dat mag! Vluchten die op dezelfde dag worden uitgevoerd van en naar dezelfde bestemming met pauzes van niet meer dan dertig minuten, mogen als één vlucht worden genoteerd.
|
|
Helaas mag dat niet. De wetgever is hier duidelijk in. Een privévlieger mag geen vluchten uitvoeren waarvoor een vergoeding wordt gegeven. Dit geldt voor houders van zowel een RPL-brevet als ook voor houders van een PPL-brevet. Dit mag wel indien de houder tenminste beschikt over een CPL-brevet (commercieel).
|
|
De volgende wettelijke bepaling is van toepassing; vóór het begin van de vlucht moet de gezagvoerder ervan overtuigd zijn dat het luchtvaartuig binnen de in het vliegtuighandboek gestelde gebruiksgrenzen is beladen. Daar komt nog bij dat de gezagvoerder zich er van moet overtuigen dat de lading goed is geborgd. |
|
Wettelijk gezien mag u met passagiers vliegen indien u in de laatste 90 dagen voorafgaand aan de voorgenomen vlucht, ten minste drie starts en landingen heeft uitgevoerd. Indien u hier niet aan voldoet, dient u eerst drie sololandingen uit te voeren, voordat u passagiers mee mag nemen. |
|
Men mag alleen Second-in-command (SIC) uren schrijven wanneer een vliegtuig wordt gevlogen, waarbij geldt dat voor de besturing van dit vliegtuig meer dan één bestuurder wordt vereist. De vliegtuigen van Aero Center Teuge mogen gevlogen worden door één bestuurder. In dit geval mogen dus geen Second-in-command uren worden genoteerd. Deze meegevlogen uren gelden dus ook niet als ervaringsuren. |
|
De vliegtijd (ook wel bloktijd genoemd) is het volledige tijdsverloop tussen het moment dat een luchtvaartuig zich op eigen of externe kracht voortbeweegt met de bedoeling om op te stijgen, tot het moment waarop het tot stilstand komt aan het eind van de vlucht. |
|
De zuivere vliegtijd is het volledige tijdsverloop tussen het moment dat een luchtvaartuig juist los is van de baan, tot het moment waarop het weer de baan heeft geraakt. Wanneer men meerdere landingen tijdens deze vlucht heeft gemaakt, geldt het tijdstip van neerkomen welke behoort bij de laatste landing. |
|
De solovliegtijd is de vliegtijd gedurende welke een leerling-vlieger de enige inzittende is aan boord van een luchtvaartuig. |
|
De dubbelbesturingstijd (DBO) is de vliegtijd of instrumentgrondtijd gedurende welke iemand vlieginstructie ontvangt van een bevoegd instructeur. |
|
De vaardigheidstest is een demonstratie van vaardigheid ten behoeve van de afgifte van een Bewijs van bevoegdheid of Bevoegdverklaring, waarbij enig mondeling examen is inbegrepen voor zover de examinator dit verlangt. |
|
In de luchtvaartwetgeving is de bepaling opgenomen dat de gezagvoerder voor aanvang van de vlucht, zich op de hoogte moet stellen van de van belang zijnde laatst beschikbare weersinformatie. Men mag een VFR-vlucht niet beginnen, voordat de laatst beschikbare weersinformatie er op wijst dat de weersomstandigheden zodanig zullen zijn en blijven, dat het mogelijk is om de vlucht als VFR-vlucht uit te kunnen voeren.
Het komt er dus op neer dat voor de voorgenomen vlucht met een korte vliegtijd van slechts een half uur, simpelweg weersinformatie bestudeerd moet zijn! |
|
Voorschriften zijn voortdurend onderhevig aan veranderingen. Van u als vlieger wordt verwacht dat u (zowel op het examen als ook later) op de hoogte bent van de laatste aanpassingen. De overheid voorziet in diverse publicaties, waardoor u op de hoogte kunt blijven. Raadpleeg bijvoorbeeld de AIS publications. |
|
Wanneer één
gebrevetteerde aan boord is, mag duidelijk zijn wie de rol van Pilot-in-command (PIC) op zich
neemt. In het geval dat twee gebrevetteerden samen
gaan vliegen, eist de wetgever dat op voorhand in
het vliegtuigjournaal de persoonsnaam wordt
genoteerd, van diegene die de rol van Pilot-in-command
op zich gaat nemen. |
|
De wetgever
eist dat na het beëindigen van een vlucht, u de
vluchtgegevens direct in uw vliegerlogboek noteert.
Overigens bent u niet verplicht om uw logboek
bij u te hebben tijdens uw vluchten. Daar zit echter
wel een "maar" aan. Neem de volgende twee situaties:
Situatie 1: U vertrekt van vliegveld A en landt weer
op vliegveld A. Dit zoals u had gepland. U heeft uw
vliegerlogboek bij Aero Center Teuge liggen en u vult
direct na afloop van de vlucht de vluchtgegevens in.
Situatie 2: U vertrekt van vliegveld A en landt op
vliegveld B. Ook dit had u zo gepland. U
kunt ook nu uw vliegerlogboek invullen,want u heeft
het nu meegenomen.
Om in de tweede situatie direct de vluchtgegevens te
kunnen noteren, heeft u het vliegerlogboek
meegenomen. Maar wat als de eerste situatie anders
uitpakt dan u verwacht had; u moet onverhoopt
uitwijken? U komt niet aan bij vliegveld A, maar bij
vliegveld X! Uw logboek heeft u niet bij u en daardoor kunt
u dus na afloop van de vlucht niet voldoen aan datgene
wat de wetgever van u eist; namelijk het direct in
kunnen vullen van de vluchtgegevens in uw
vliegerlogboek. Praktisch gezien komt het er dus op
neer dat u er verstandig aan doet om altijd
uw logboek tijdens uw vluchten bij u te hebben. |
|
U dient de
onderstaande documenten met u mee te voeren. De met
een asterisk (*) aangegeven items zijn niet
verplicht, maar het wordt wel aangeraden om ook deze
documenten mee te nemen.
- Bewijs van bevoegdheid (BvB);
- Medische Verklaring;
- Identiteitsbewijs;
- Bewijs van Inschrijving (BvI);
- Bewijs van Luchtwaardigheid (BvL);
- Noise Statement, in geval een aangepaste uitlaat
is aangebracht;
- RLD Vlieghandboek;
- Bewijs Aanwijzing Radiostation (BAR);
- Vliegtuigjournaal;
- Verzekeringscertificaat*;
- Vliegerlogboek (conform JAR-FCL)*.
Voorts bent u verplicht om de meest recente
luchtvaartkaart met u mee te voeren. Zorgt u er tevens
voor dat u de vluchtvoorbereiding heeft uitgevoerd? |
Vliegen
|
Het antwoord zit 'm al deels in de vraag. Een hefschroefvliegtuig is een vliegtuig welke zijn draagkracht ontleent aan de sneldraaiende rotorbladen (rotary wings). Door het rotorvlak met daarvoor bedoelde bedieningsorgaan (cyclic) lichtelijk naar voren te doen kantelen, ontstaat een voortstuwende kracht én een liftkracht. Bij een vleugelvliegtuig zorgt veelal de propeller voor de voortstuwende kracht. Bij voldoende luchtsnelheid leveren de vleugels (fixed wings) de liftkracht, waardoor het vliegtuig de lucht in komt..
|
|
Een circuit is een voorgeschreven vliegbaan die moet worden gevolgd in de nabijheid van een luchtvaartterrein, met het doel dat luchtvaartterrein veilig te verlaten of om het aan te vliegen.
Voor de zogenaamde ongecontroleerde luchtvaartterreinen in Nederland, gelden circuithoogtes van 700 voet, bemeten vanaf het terreinniveau van het beschouwde luchtvaartterrein. In de AIS publications vindt men onder andere informatie over circuits van Nederlandse luchtvaartterreinen
|
|
Een gecontroleerd luchtvaartterrein is een luchtvaartterrein waarbij de vlieger toestemmingen vraagt voor bepaalde acties en deze klaringen of instructies ontvangt van een luchtverkeersleider. Tenzij dit in strijd is met de veiligheid, dient een klaring of instructie altijd te worden opgevolgd. Dat kan zijn omdat men voornemens is de motoren te gaan starten, om op te mogen stijgen of om te mogen landen. Deze laatste klaring is bij een ieder wel bekend als de kreet: "Cleared to land". De verantwoording ligt bij dit type luchtvaartterrein bij de luchtverkeersleiding.
|
|
Wat bij een gecontroleerd luchtvaartterrein de luchtverkeersleiding wordt genoemd, heet dit bij een ongecontroleerd luchtvaartterrein havendienst. In tegenstelling tot de luchtverkeersleiding, verstrekt een havendienst slechts informatie. Bijvoorbeeld over de baan in gebruik of dat er zweefvliegactiviteiten worden uitgevoerd. De vlieger heeft hier geen klaring nodig om op te mogen stijgen of om te mogen landen. Voor de veiligheid wordt praktisch altijd wel radiocontact onderhouden, zodat de vlieger aan andere vliegers in de directe omgeving zijn voornemens kenbaar maakt.
|
|
Voor de grote verkeersvliegtuigen is het minder van belang, maar het correct parkeren van een klein vliegtuig luistert nauw. De algemene stelregel is dat het vliegtuig altijd met de neus in de wind wordt geparkeerd. Sterke wind van opzij of van achter kan ervoor zorgen dat een vliegtuig onbedoeld speelbal van de wind kan worden. Soms is het niet altijd mogelijk om een vliegtuig met de neus in de wind te zetten. Maar probeer het wel zo veel als mogelijk. Indien het vliegtuig wordt opgesteld op een verhard oppervlak, dient de parkeerrem te worden gebruikt. Plaats ook de stuurlock-pin om de rolroeren en het hoogteroer te fixeren.
Deze parkeerrichtlijnen gelden ook wanneer men gaat tanken. Zorg er bij de tankplaats wel voor dat de parkeerrem niet is geactiveerd.
|
|
Bij tanken geldt in eerste instantie dat het vliegtuig met de neus in de wind geparkeerd dient te worden. Een indicatie hiervoor is een blik op de aanvliegrichting van de in gebruik zijnde baan of simpelweg; de windzak. Gebruik nooit de parkeerrem bij de tankplaats! In geval van een calamiteit moet het vliegtuig namelijk snel van zijn plaats kunnen worden getrokken. Plaats de stuurlock-pin én zorg er voor dat alle passagiers uit het vliegtuig zijn. Begeleid hen naar een veilige locatie waar zij kunnen wachten. Alvorens te gaan tanken, dient de aardkabel te worden geplaatst, om statische lading van het vliegtuig af te voeren. Daarmee wordt explosiegevaar door vonkvorming voorkomen. Wanneer u gebruik maakt van een trap, laat deze dan nooit onbewaakt bij het vliegtuig achter. Een startende motor van het vliegtuig voor het uwe, kan dan voor een hoop ellende zorgen! Controleer na het tanken of de tankslang en de aardkabel zijn opgerold én of de trap weer op zijn plaats staat. Blijf niet onnodig lang bij de tankplaats staan, zo kunnen collega-vliegers ook vlot bij de pomp terecht.
|
|
De tijdens de
dagelijkse inspectie afgetapte en gecontroleerde
brandstof, dient te worden gedeponeerd in een
daartoe geschikte jerrycan. Deze zijn opgesteld
in de hangaar van Aero Center Teuge én bij het
tankeiland van het vliegveld. De afgetapte
brandstof (ook drainvloeistof genoemd), mag nooit achteloos worden weggeworpen!
|
|
In eerste instantie is het van belang om na te gaan welke motorolie de motor nodig heeft. Controleer dit aan de hand van de indicatie op de sticker, welke zich tegen de binnenzijde van het oliedeksel bevindt. Het kan immers zijn dat een motor is vervangen en wellicht een ander type motorolie vraagt, dan men wellicht gewend was te gebruiken voor dat vliegtuig!
Verwijder de oliepeilstok uit het vulgat en leg hem op bijvoorbeeld een papieren reinigingsdoek. Gebruik een trechter om de motorolie bij te vullen. Let er wel op dat de trechter schoon is, er mogen immers geen ongerechtigheden in de motor terecht komen! Laat de trechter goed uitlekken. Zorg vervolgens dat bij het uitnemen van de trechter, er geen olieresten onnodig in de bodem lekken. Veeg tenslotte de oliepeilstok schoon en plaats hem terug in het vulgat. Draai de oliepeilstok niet te vast. "Vast is vast" is al meer dan voldoende...
|
|
Indien u een vliegtuig van Aero Center Teuge huurt en het op een ander veld in de buitenlucht wilt laat overnachten, vergeet dan niet om
een van de ti-down sets mee te nemen. Dit is een set van kabels en grondpennen, waarmee u het vliegtuig kunt zekeren in de bodem. Het wordt dan geen speelbal van de wind! Plaats het vliegtuig zo veel als mogelijk met de neus in de wind.
Denkt u ook meteen aan zaken als boordpapieren, kaartmateriaal, Bewijs van bevoegdheid en Medische verklaring, legitimatiebewijzen, mobiele telefoon en de portemonnee?
|
|
U zult ongetwijfeld eens geconfronteerd zijn geweest met verzoeken van passagiers. Bijvoorbeeld om ´extra´ laag te gaan vliegen of om ongebruikelijke vliegstanden in te nemen. Houd er rekening mee dat u als gezagvoerder eindverantwoordelijk bent voor het luchtvaartuig, voor uw passagiers, voor een veilig verloop van de vlucht en nota bene voor uzelf! Handel simpelweg door te vliegen zoals een bevoegd instructeur het u ooit geleerd heeft. Voer geen handelingen uit waarbij u in strijd bent met de veiligheid en de wet. Helaas voor de passagiers, maar u zult een verzoek wel eens met "nee" moeten beantwoorden. En dat getuigt van goed vliegerschap!
|
Opleiding
|
De wetgever is hier heel duidelijk in; u heeft geen vooropleiding nodig om deel te mogen nemen aan de opleiding tot privévlieger. Om te ervaren hoe het is om een vliegtuig te besturen of om te beoordelen of het vliegen u ligt, is er de proefles.
|
|
De meest gebruikte vliegtuigen welke door privévliegers gebruikt worden, zijn de vliegtuigen van de fabrikanten Cessna en Piper. Van fabrikant Cessna wordt heel veel gevlogen in de typen ´152´ en ´172´. De ´152´ bevat twee zitplaatsen, de ´172´ vier. Van de Piper wordt de ´Archer III´ veelvuldig gebruikt. Aero Center Teuge heeft de genoemde vliegtuigen in huis!
|
|
Het antwoord is helaas subjectief, maar de meeste leerlingen ervaren de theorie niet als moeilijk. Een enkeling heeft daar een andere mening over. In hoeverre iemand dit als moeilijk ervaart, kan deels afhangen van de genoten vooropleiding en opgedane basiskennis.
Voor een beter begrip van de theorie, wordt geadviseerd om zo nu en dan ook al enkele vlieglessen te nemen.
|
|
De wetgever schrijft voor dat de leerling ten minste 16 jaar moet zijn. Daarnaast moet de leerling in het bezit zijn van een geldige Medische Verklaring én een schriftelijke soloverklaring van een bevoegd instructeur.
|
|
De wetgever eist dat de privévlieger ten minste 17 jaar oud is.
|
Naar boven | Home
U kunt een e-mailbericht met vragen of opmerkingen over
onze website verzenden aan Aero Center Teuge. |